امور کلاسها
1401/9/5 شنبه
چکیده ای از اهم مقررات آموزشی بر اساس آیین نامه آموزشی یکپارچه
چکیده ای از اهم مقررات آموزشی بر اساس آیین نامه آموزشی یکپارچه

.

اهم مقررات آموزشی مورد نیاز دانشجویان مقطع کارشناسی بر اساس آئین نامه آموزشی یکپارچه دانشگاه پیام نور:
1-سنوات تحصیلی دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی نمی باشند 14 نیمسال می باشد که با مجوز استان 4 نیمسال و با مجوز کمیسیون موارد خاص 2 نیمسال قابل افزایش می باشد.
2- سنوات تحصیلی دانشجویان مشمول خدمت سربازی 10 نیمسال می باشد که در صورت وجود پیشرفت تحصیلی و امکان فراغت از تحصیل و در صورت موافقت نظام وظیفه 2 ترم نیز قابل افزایش می باشد.
3-حداقل واحد انتخابی در هر نیمسال تحصیلی برای دانشجویان غیر مشمول خدمت سربازی 6 واحد و برای دانشجویان مشمول خدمت سربازی 12 واحد می باشد.
4-حداکثر واحد انتخابی در هر نیمسال تحصیلی بر اساس معدل کسب شده در ترم قبل می باشد. اگر معدل ترم قبل کمتر از  12 باشد حداکثر 14 واحد ، اگرمعدل ترم قبل بالای 12  و کمتر از 17 باشد حداکثر 20 واحد و اگر معدل ترم قبل 17 و یا  بالاتر باشد حداکثر 24 واحد قابل اخذ می باشد.
یادآوری: دانشجویان ترم آخر از شرط معدل و نیز رعایت پیش نیاز دروس معاف  می باشند و می توانند تا 24 واحد درسی باقیمانده خود را یکجا اخذ نمایند. همچنین در ترم تابستان تا 9 واحد درسی قابل اخذ می باشد.
5-دانشجویانی که دروسی را قبلاً در دانشگاه پیام نور و یا سایر دانشگاهها گذرانیده اند می توانند درخواست معادلسازی دروس گذرانده خود را در اولین نیمسال تحصیلی به مرکز خود ارائه نمایند.یادآور می گردد:
الف) حداکثر تا 50 درصد کل واحد های دوره کارشناسی فعلی دانشجو در دانشگاه پیام نور قابل معادلسازی می باشد. به عنوان مثال دانشجوی رشته روانشناسی که درخواست معادلسازی دارد با توجه به اینکه کل سرفصل دوره کارشناسی رشته روانشناسی 140 واحد درسی می باشد لذا برای این دانشجو حداکثر تا 70 واحد درسی قابل معادلسازی خواهد بود.
ب) دروسی که درشته فعلی دانشجو در دانشگاه پیام نور عملی و یا عملی نظری هستند قابل معادلسازی نمی باشند.
ج) واحد های گذرانده شده حوزه های علمیه قم و خراسان و نیز واحد های گذرانده شده در حوزه های علمیه مورد تایید حوزه علمیه قم،  قابل معادلسازی می باشند.
د)نمرات دروس معادلسازی شده در میانگین کل محاسبه می شود.
ه) در صورت تغییر رشته دانشجو دروس عمومی و نیز دروس غیر عمومی که این دروس غیر عمومی نام و تعداد واحد و کد مشترک داشته باشند نیازی به معادلسازی ندارد و عیناً به رشته جدید منتقل می شود.
و) ملاک نمره هر درس برای معادلسازی حداقل نمره 10 می باشد.
6-دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی نمی باشند، می توانند تا 4 نیمسال تحصیلی مرخصی اخذ نمایند.
7- دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی می باشند،حداکثر تا دو نیمسال تحصیلی می توانند مرخصی اخذ نمایند.
8-دانشجویان خانم می توانند یک ترم قبل از زایمان و 4 ترم بعد از زایمان از مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات و بدون پرداخت شهریه استفاده نمایند.
9-دانشجو می تواند از اولین نیمسال تحصیلی پذیرش خود در دانشگاه تا آخرین نیمسال تحصیل خود را در صورت تمایل، به سایر مراکز و واحد های دانشگاه پیام نور مهمان شود. این مهمانی می تواند به صورت مهمان ترمی و یا مهمان دائم باشد. اما هر دانشجو فقط یکبار می تواند درخواست مهمان دائم دهد.
10-دانشجو می تواند در صورت تمایل رشته خود را تغییر دهد بدین منظور احراز شرایط ذیل لازم می باشد:
الف)وجود رشته مورد نظر در مرکز یا واحد محل تحصیل
ب)گذراندن حداقل 12 واحد درسی از رشته فعلی با معدل کل 12 (دروس جبرانی و دروس معادلسازی شده جزء 12 واحد مذکورمحسوب نمی گردد).
ج) امکان ادامه تحصیل دانشجو در سنوات مجاز باقیمانده وجود داشته باشد.
د-امکان تغییر رشته از هر گروه آزمایشی به سایر گروههای آزمایشی وجود دارد ولیکن تغییر رشته به رشته های فنی و مهندسی و هنر و معماری فقط برای دانشجویان زیر گروه ریاضی و یا دانشجویان دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی فیزیک امکان پذیر است. ضمناً تغییر رشته در طول تحصیل دانشجو فقط برای یکبار امکان پذیر می باشد.
11-ارزشیابی دروس به صورت زیر انجام می پذیرد:
الف)در هر درس 8 نمره به میان ترم تعلق می گیرد و شیوه اعمال نمره میان ترم (آزمون، تحقیق، کنفرانس و ... در اختیار اساتید می باشد (ضمناً اعلام نوع فعالیت میان ترم به دانشجو از سوی استاد الزامی می باشد ولیکن شرکت در فعالیت میان ترم برای دانشجو اختیاری می باشد).
ب) در هر درس 12 نمره برای پایان ترم در نظر گرفته شده است. در صورتیکه دانشجو نمره میان ترم نداشته باشد و یا نمره میان ترم وی نمره مناسبی نباشد( نمره پائینی باشد) سیستم گلستان به صورت اتوماتیک نمره پایان ترم دانشجو را از 20 محاسبه می نماید.
ج)دروسی که واحد عملی دارند از لحاظ فرصت استاد و دانشجو برای اعمال نمره پایان ترم به دو دسته تقسیم می گردند: برخی از دروس عملی صرفاً یک ترم مهلت ثبت نمره دارند ولیکن برخی از دروس عملی تا 2 ترم نیز فرصت برای ثبت نمره وجود دارد. لیست دروس دو ترم فرصت برای ثبت نمره در امور نمرات هر مرکز موجود می باشد.
12-شرکت در کلاسهای دروس نظری اختیاری می باشد اما شرکت در کلاس های دروس عملی وبخش عملی دروس عملی- نظری الزامی می باشد .ضمناً برنامه کلاسی دروس هر رشته در سایت دانشگاه پیام نور مرکز مربوطه درج گردیده است.
13- سرفصل 8 ترمه دروس مقطع کارشناسی و نیزمنابع درسی دانشگاه پیام نور به صورت متمرکز از سوی سازمان مرکزی تعیین می شود و برای آگاهی از منابع درسی معرفی شده می بایستی به سایت دانشگاه پیام نور آموزش-برنامه ریزی آموزشی-لیست ارائه دروس و وضعیت منابع درسی کارشناسی (برای هر نیمسال تحصیلی) مراجعه نمود.
ضمناً برای پیگیری امور مربوط به وام دانشجوئی در مرکز همدان به قسمت وام جناب آقای بحیرائی و برای پیگیری مسائل فنی مربوط به کلاس های الکترونیکی به سایت مرکز همدان جناب آقای مهندس مهدوی مراجعه شود. همچنین جهت پیگیری مسائل مربوط به برنامه کلاس های درسی به امور کلاس های مرکز همدان سرکار خانم کاظمی و جناب آقای جعفری مراجعه شود.
یادآوری بسیار مهم:
* آدرس سایت دانشگاه پیام نور کشور      pnu.ac.ir
*آدرس سایت دانشگاه پیام نور مرکز همدان   hamedan.hp. pnu.ac.ir
*آدرس سامانه کلاس های الکترونیکی استان همدان lms. hp. pnu.ac.ir
14- امتحانات دانشگاه پیام نور به صورت متمرکز از سوی سازمان مرکزی دانشگاه و در یک روز و ساعت مشخص برای هر درس در کل کشور برگزار می گردد . تاریخ امتحان دروس هر دانشجو در گزارش 428 سیستم گلستان که یک هفته قبل از امتحانات فعال می شود قابل مشاهده می باشد.
یادآوری بسیار مهم: امتحانات دانشگاه پیام نور به صورت حضوری برگزار می گردد.
15-در صورتیکه دانشجوئی برای فراغت از تحصیل تنها یک درس یا دو درس نظری داشته باشد می تواند آن دو درس را به صورت معرفی به استاد اخذ نموده و پس از مدت کوتاهی از زمان انتخاب واحد، در امتحان آنها شرکت نماید.
16-چنانچه در پایان تحصیلات و پس از تکمیل سقف واحد های دوره کارشناسی دانشجو تمایل داشته باشد معدل کل خود را ارتقاء دهد می تواند قبل از فراغت از تحصیل با گذراندن مجدد یک سری از واحد هایی که قبلاً آنها را گذرانیده است، معدل خود را ارتقاء دهد. لازم به ذکر است در این صورت نمرات دروس گذرانده شده قبلی در میانگین کل محاسبه نخواهد شد.
17-برای فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی گذراندن کلیه واحد های درسی سرفصل تعیین شده هر رشته با معدل کل 12 الزامی می باشد.ضمناً تاریخ فراغت از تحصیل، تاریخ ثبت آخرین نمره دانشجو توسط استاد می باشد.

امور آموزشی دانشگاه پیام نور استان همدان

 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر